Dlaczego warto założyć osobisty e-podpis?

Serwis aut dostawczych
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – jak go wybrać?
9 grudnia, 2020

Dlaczego warto założyć osobisty e-podpis?

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet daje w tych czasach wiele możliwości, za jego pośrednictwem możemy wykonać wiele spraw, też administracyjnych i urzędowych. Do tego można głównie używać dwa rodzaje potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy stworzono w celu zastąpienia do tego momentu używanego podpisu własnoręcznego. Choć nie eliminują go całkowicie, dla sporej liczby przedsiębiorców wykorzystanie elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza znaczną ilość czasu. Jak wiadomo załatwianie spraw m.in. urzędowych często wiąże się z składaniem wniosków. Korzystanie z elektronicznych wariantów pozwala na zredukowanie czasu, który do tego momentu należało poświęcić, by dojechać do urzędu, zwykle również poczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy da się wypełnić bez opuszczania domu.

Co lepsze? Profil zaufany czy e-podpis ?

Na początek warto podkreślić, że podpis kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto na początek przemyśleć, w jaki sposób będziemy go stosować. Profil zaufany posłuży zaledwie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ZUS, ePUAP oraz CEIDG. Elektroniczny podpis ma jednak obszerniejsze zastosowanie, dzięki czemu spora liczba właścicieli firm go wybiera. Osobisty e-podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. Wobec tego obok spraw z urzędu przez elektroniczny podpis podpiszemy również m.in. e-malie, umowy oraz kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a e-podpisem jest to, że profil jest całkowicie darmowy, z kolei za elektroniczny podpis trzeba zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, ale da się go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany również ma swój termin sięgający 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga tylko kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Z kolei e-podpis staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo niewielkich, rozkładając cenę na cały okres aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi podstawę sprawnego działania . Dlatego, że e-podpis działa jest przy zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, gwarantujących potwierdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania podpisu kwalifikowanego

Obok tego samego wykorzystania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia również dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez certyfikat kwalifikowany np. można podpisywać i generować sprawozdania i deklaracje do KRS oraz w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty na odległość oraz uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Poza tym pozwala na sygnowanie faktur oraz Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis służy podpisywaniu wszystkich ważnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak uzyskać podpis kwalifikowany?

Podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie rozpoznawalnych jest podpis Eurocert. Żeby zdobyć podpis elektroniczny trzeba nabyć w sklepie partnerskim Eurocert pakiet zawierający niezbędny sprzęt i program, jednocześnie wskazując, jak długo okres ważności podpis jest nam użyteczny. Po odbiorze pakietu, trzeba zainstalować program obsługujący podpis na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko taką metodą certyfikat będzie aktywny i gotowy do użycia. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i należy na nie przygotować dokument potwierdzający tożsamość oraz fakturę zakupu podpisu.

W jaki sposób używać osobistego e-podpisu?

Od chwili instalacji programu na wybranym komputerze oraz aktywacji osobistego e-podpisu, przez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Obsługa programu nie powinna powodować większego trudu. Należy włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez program prostą opcją „podpisz” nanieść na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, kierując się wskazanymi opcjami formatu.

Choć podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i zgodność dokumentów zawartych z urzędami, firmami albo prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.